Sahabat Sebagai Pembimbing

Sahabat Sebagai Pembimbing
Oleh: Mohammad Hafiz Bin Rozali


Setiap manusia saling memerlukan. Jadi tidak salah bagi kita untuk mencari kawan di sekolah, tempat kerja dan sebagainya. Tetapi rakan yang dicari perlulah mempunyai kretiria yang membawa kita kepada Al-Khaliq (pencipta kita). Persoalannya, berapa ramai manusiakah yang menitik beratkan ciri-ciri seorang rakan yang perlu dicari? Sungguh rugi manusia yang tidak berkawan dengan manusia yang zuhud. Ini kerana manusia yang zuhud tidak akan sesekali mahu membawa kita kepada kekafiran malah akan membawa diri kita lebih dekat dengan Pencipta.

Firman Allah, Marfumnya;
Tidakkah engkau melihat (bagaimana jahatnya) orang-orang yang bersahabat karib dengan kaum yang telah dimurkai Allah (dengan sebab kekufuran dan khianatnya)? Mereka itu bukanlah dari golongan kamu dan bukan pula dari golongan kaum yang tersebut itu (kerana mereka ialah golongan munafik); dan lagi mereka selalu bersumpah dengan dusta, sedang mereka mengetahui (bahawa mereka adalah berdusta). (58:14)

Maka mahukah kita berkawan dengan golongan yang dimuraki oleh Allah SWT? Sesungguhnya setiap dari kita perlu mencari rakan yang membawa kita kepada ketaqwaan dan keimanan kepada Allah SWT sebagaimana Firman Allah, Maksudnya;

Pada hari itu sahabat-sahabat karib: setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan taqwa (iman dan amal soleh). (43:67)

Kesimpulannya, amat penting bagi kita sebagai seorang muslim mengutamakan keredaan Allah, kerana keredaan Allah akan memberikan cahaya dan petunjuk bagi membawa kita kejalan yang benar seterusnya membawa kita ke syurga yang hakiki. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment